REGISTRACE / PŘIHLÁŠENÍ
OK 365 Internetový magazín
Rubriky
Archivy

GPS NAVIGACE

GPS navigační přístroje v komerčním využití zažívají obrovský boom. Napomáhají tomu stále vyspělejší technologie, díky kterým jsou výrobci schopni vyrábět stále menší a výkonnější navigace, které nacházejí uplatnění jak při autonavigaci při turistice. Proto v dnešní době  nejsou navigace pouze výbavou aut vyšší třídy. ale jsou dostupné doslova pro každou automobilové kategorii. Satelitní gps navigační systémy začaly vznikat už v 60. letech minulého století. Tehdy se však počítalo s jejich využitím výhradně pro vojenské účely. V roce 1960 zahájila americká armáda umísťování družic Transit na oběžnou dráhu. Jejich úkolem bylo především určování polohy vojenských vozidel a různých jiných jednotek. Systém je založení na výpočtu vzdálenosti mezi GPS přijímačem (GPS navigací) a satelitním  družicí na oběžné dráze. Na oběžné dráze obíhá celkem 24 družic a z každého místa na zeměkouli je možnost příjmu z maximálně 12 družic.  Přitom pro stanovení polohy stačí pouze příjem z družic tří, pokud chceme přidat i výšku polohu potřebujeme družice čtyři.

 

Komerční využití GPS systému

 

V současné době je hlavní oblast komerčního využití GPS navigace směřována na přenosné navigační přístroje (PND), které je možné využít k autonavigaci, okrajově jsou vyráběny gps přístroje pro turistické využití. Jako příležitost pro výrobce i prodejce se jeví přístroje, které budou moci být využity v oblasti autonavigace i turistice. Zvláště pak v České republice, kde je turistika a cykloturistika velmi oblíbená. Výrobci musí vyřešit nejen kvalitní mapové podklady, ale také funkčnost a odolnost přístrojů. Další příležitost se objevuje na poli mobilních telefonů, zejména smartphonů, jejichž velký displej a výkonnější procesor při dohrání navigačního software může sloužit jako kompaktní zařízení. Problémem zatím zůstává příjem GPS signálu, který je nutno řešit přes externí modul. Jakmile dojde k  miniaturizaci gps přijímače a jeho standardnímu instalování přímo do telefonu, dojde k masovému rozšíření navigačních software i v mobilních telefonech.

 

Pravidlo, že západní Evropa je zmapována pro účely GPS navigací kompletně a východní Evropa je na tom podstatně hůře. Přední výrobci navigací do auta a turistických navigací jako je GARMIN, TOMTOM, MIO se před pěti lety soustředily zejména na západní část Evropy a mapy východní Evropy obsažené v jejich gps navigacích byly hůře zpracované. Dnes je situace podstatně vyrovnanější i díky lokálním výrobcům map například GPS mapy pro ČR ATLAS ČR nebo TOPO CZECH od českého výrobce patří k naprosté špičce.

Comments are closed.