Jak ušetřit na účetnictví
ŘÁDNÉ VEDENÍ ÚČETNICTVÍ NENÍ JEDNODUCHÁ DISCIPLÍNA A NÁKLADY S NÍM SPOJENÉ NEJSOU ZROVNA MALÉ. V DNEŠNÍ DOBĚ SE KAŽDÁ FIRMA SNAŽÍ SNIŽOVAT NÁKLADY A JEDNOU Z MOŽNOSTÍ JE ŠETŘIT PRÁVĚ NA ÚČETNICTVÍ.
To je ale špatná volba, protože dobrá účetní firma vám dokáže ušetřit mnohem více, a to tím, že nejen perfektně odvede svou práci, ale hlavně dokáže i poradit a pomoci s různými úlevami na daních, na kterých se dají ušetřit opravdu velké částky.
Někteří podnikatelé si dnes své daně vedou sami, ale tento trend sebou nese velká rizika. Podnikatel, který se naplno věnuje pouze své práci, se najednou musí zabývat i účetnictvím, které je profesně i časově náročné. Ukrajuje si tak čas na svou práci a co je nejdůležitější, nemá znalosti ani čas na sledování nových zákonů, legislativních změn, daných pravidel jednotlivých úřadů a termínů individuálních daní (silniční, z příjmu, DPH, z nemovitosti apod.). Proto pak takový podnikatel dělá v účetnictví chyby, a čas, který vynaloží na správu svých daní, by mohl věnovat svému podnikání.
Kvalitní a spolehlivá účetní firma vám šetří nejen čas a náklady, ale zamezí i chybám a případným nedostatkům ve vedení účetnictví a zároveň vám dokáže ušetřit na dani. A kde všude se dá ušetřit?
Můžete například ušetřit na skutečných výdajích a paušálních nákladech, na vedení mezd a vedení účtů, kdy můžete uplatnit nákladové položky podnikatelského účtu do svých výdajů, můžete také ušetřit na ročním zúčtování záloh na daň z příjmů atd. Těch možností je opravdu mnoho. Často se také zapomíná na možnost využití různých slev na dani a odčitatelných položek, jako jsou např. životní pojištění, penzijní připojištění, hypoteční úvěr, úvěr ze stavebního spoření, dary, vzdělávání, odborové příspěvky atd.
A kde můžete ušetřit?
– Využijte paušálních výdajů
Výhodné je pokud máte příjmy z podnikání a nemáte téměř žádné náklady. Tyto paušální výdaje jsou buď 30%, 40%, 60% nebo 80% podle oboru, ve kterém podnikáte. Někdy je také výhodnější použít paušál i v případě, že nákladů je trochu více, než stanovený paušál, ale je k nim velké množství paragonů (paragony jsou na malé částky) a zpracování těchto dokladů by zabralo hodně času a Vás by účetní služby vyšly mnohem dráž, než zpracování daňového přiznání paušálem.
– Optimalizujte základ daně daňovou evidencí
V tomto případě je velmi důležité posouzení daňovým poradcem, co je pro živnostníka výhodnější jestli uplatnění paušálu, nebo naopak vedení daňové evidence, protože při uplatnění paušálních výdajů si živnostník nemůže uplatnit v daňovém přiznání slevu na manželku a slevu na děti.
– Uplatněte všechny slevy, daňové zvýhodnění a nezdanitelné částky
Spousta živnostníků a podnikatelů ani neví, že si ve svém daňovém přiznání může uplatnit nějaké slevy, při konzultaci s daňovým poradcem, případně s účetní se o všech těchto možnostech dozví. (sleva na děti, sleva na studium, možnost odečtení úroků z úvěrů na bydlení atd.)
– Snižte základ uplatněním daňové ztráty
Daňový základ se může snížit vykázanou ztrátou minulých let. Musí jít ale o vykázanou daňovou ztrátu. Daňová ztráta se může použít na snížení základu daně následujících 5 let po vykázání. Odborník Vám poradí, kdy je pro Vás výhodnější použít odpočet ztráty a kdy je výhodnější použít slevy na děti, případně si nechat vyplatit bonus na děti.
– Využijte vyšších daňových odpisů
Existují rovnoměrné a zrychlené daňové odpisy. Podnikatel (živnostník) se může rozhodnout, které odpisy chce použít. U každého nově nakoupeného hmotného majetku je možnost uplatnit jak zrychlené tak rovnoměrné odpisy. Není nutné u všeho majetku uplatňovat odpisy stejně. Podmínkou je, že způsob odpisování se nesmí měnit.
– Vytvořte rezervu na opravu majetku atd.
Zákon o rezervách umožňuje, aby majitel hmotného majetku za určitých podmínek tvořil rezervu na opravu tohoto majetku. To znamená, že do nákladů (výdajů) se dají opravy majetku dříve, než proběhnou a tím se sníží daňový základ.
Článek připravila ing. Helena Komersová – Vilikusová, účetnictví Bilance.